ВІЗАНТІЯ (Візантійська імперія), Римська імперія в епоху Середньовіччя зі столицею в Константинополі - Новому Римі. Назва «Візантія» походить від древнього найменування її столиці (Візантій перебував на місці Константинополя) і простежується за західними джерелами не раніше 14 ст.
Проблеми античної наступності
Символічним початком Візантії вважається рік заснування Константинополя (330), з падінням якого 29 травня 1453 імперія припинила своє існування. «Поділ» Римської імперії 395 на Західну і Східну представляло лише формально-правової рубіж епох, в той час як історичний перехід від пізньоантичних державно-правових інститутів до середньовічних відбувався в 7-8 ст. Але й після Візантія зберігала багато традицій античної державності та культури, що дозволяють виділити її в особливу цивілізацію, сучасну, але не ідентичну середньовічної західноєвропейської спільності народів. Серед її ціннісних орієнтирів найважливіше місце займали уявлення про так звану «політичну ортодоксії», cпоріднюючи християнську віру, збережену Православною церквою, з імперською ідеологією «Священної держави» (Reichstheologie), сходить до ідей римської державності. Разом з грецькою мовою і елліністичної культурою ці фактори забезпечували єдність держави протягом майже тисячоліття. Періодично ревізується і адаптується до життєвих реалій римське право, яке лежало в основі візантійського законодавства. Етнічна самосвідомість довгий час (до 12-13 ст.) не грала істотної ролі в самоідентифікації імперських громадян, які офіційно іменувалися римлянами (по-грецьки - ромеями).
В історії Візантійської імперії можна виокремити ранньовізантійский (4-8 ст.), Середньовізантійский (9-12 ст.) і пізньовізантійський (13-15 ст.) періоди.
Ранньовізантійский період
У початковий період в межі Візантії (Східної Римської імперії) входили землі на схід від лінії розділу 395 - Балкани з Ілліріка, Фракія, Мала Азія, Сиро-Палестина, Єгипет з переважно елінізованим населенням. Після захоплення варварами західних римських провінцій Константинополь ще більше піднісся як місцеперебування імператорів і осередок імперської ідеї. Звідси в 6 ст. при імператорі Юстиніані I (527-565) велося «відновлення Римської держави», після багаторічних воєн які повернули під владу імперії Італію з Римом і Равенною, північну Африку з Карфагеном і частину Іспанії. На цих територіях було відновлено римське провінційне управління та розповсюджено дію римського законодавства в його юстиніанівній редакції («Кодекс Юстиніана»). Однак в 7 ст. вигляд Середземномор'я абсолютно перетворився в результаті навали арабів і слов'ян. Імперія втратила багатющі землі Сходу, Єгипет і африканське узбережжя, а також сильно скоротилися балканські володіння,які виявилися відрізаними від латиномовного західноєвропейського світу. Відторгнення східних провінцій мало наслідком зростання домінуючої ролі грецького етносу і припинення полеміки з монофісітами, що була дуже важливим фактором внутрішньої політики імперії на сході в попередній період. Латинська, перша офіційна державна мова, виходить з ужитку і змінюється грецькимькою. У 7-8 ст. при імператорах Іраклія (610-641 рр..) і Льва III (717-740 рр..) пізньоримський провінційний поділ перетвориться в фемний пристрій, який забезпечить життєздатність імперії на наступні століття. Іконоборчі потрясіння 8-9 ст. в цілому не похитнули її міцності, сприяючи консолідації і самовизначенню її найважливіших інститутів - держави і церкви.
Середньовізантійский період
Імперія середньовізантійского періоду представляла собою світову «наддержаву», чия стійка централізована державність, військова міць і витончена культура становили разючий контраст з роздробленістю сил латинського Заходу і мусульманського Сходу в той період. «Золотий вік» Візантійської імперії тривав приблизно з 850 по 1050 рр.. У ці сторіччя її володіння простягалися від Південної Італії і Далмації до Вірменії, Сирії та Месопотамії, давня проблема безпеки північних кордонів імперії була вирішена приєднанням Болгарії (1018) і відновленням колишньої римської кордону по Дунаю. Асимільовані і підпорядковані імперії слов'яни заселили в попередній період Грецію. Стійкість економіки грунтувалася на розвинених товарно-грошових відносинах та обіг золотого соліду, що чеканився з часів Костянтина I. Фемний лад дозволяв зберігати військову міць держави і незмінність його економічних інститутів, що забезпечували панування в політичному житті столичної чиновної аристократії, а тому неухильно підтримувався протягом усього 10 - початку 11 ст. Імператори Македонської династії (867-1056) втілювали собою ідею обраності та сталості встановленої Богом влади, єдиного джерела земних благодіянь. Повернення до іконопоклоніння в 843 знаменував примирення і відновлення симфонії «згоди» між державою і церквою. Авторитет константинопольського патріархату був відновлений, і в 9 ст. він уже претендує на домінування в східно-християнському світі. Хрещення болгар, сербів, а потім і слов'янської Київської Русі розширило межі візантійської цивілізації, окресливши ареал духовної спільності східноєвропейських православних народів. В середньовізантійский період складаються основи того, що сучасними дослідниками було визначено як «Візантійська співдружність» (Byzantin Commonwealth), зримим вираженням якого стала ієрархія християнських правителів, які визнавали імператора як главу земного світопорядку, а константинопольського патріарха як главу Церкви. На сході такими правителями були вірменські і грузинські царі, чиї незалежні володіння межували з імперією та мусульманським світом.
Незабаром після смерті найбільш яскравого представника Македонської династії Василя II Болгаробійця (976-1025) почався занепад. Він був викликаний саморуйнуванням фемного ладу, який йшов у міру зростання прошарку землевласницької, військової переважно аристократії. Неминуче зростання приватноправових форм залежності візантійського селянства послаблювало державного контроль над ним і призводило до зіткнення інтересів столичної чиновної і провінційної знаті. Суперечності всередині правлячого стану і несприятливі зовнішні обставини, викликані нашестям турків-сельджуків і норманів, привели до втрати Візантією малоазійських (1071) і південно-італійських володінь (1081). Тільки воцаріння Олексія I, засновника династії Комнінів (1081-1185) і прийшовшого разом з ним до влади військово-аристократичного клану, дозволило вивести країну із затяжної кризи. В результаті енергійної політики Комнінів Візантія 12 ст. відродилася як могутня держава. Вона знову стала відігравати активну роль у світовій політиці, утримуючи під своїм контролем Балканський півострів і претендуючи на повернення Південної Італії, однак головні проблеми на сході так і не були остаточно вирішені. Велика частина Малої Азії залишалася в руках сельджуків, і поразка Мануїла I (1143-80) в 1176 при Міріокефалоні поклало край надіям на її повернення.
В економіці Візантії все більш важливе місце починає грати Венеція, яка в обмін на військову допомогу домагається від імператорів безпрецедентних привілеїв у східній торгівлі. На зміну фемного ладу приходить система Проні, заснована на приватноправових формах експлуатації селянства і проіснувала аж до кінця візантійської історії.
Рух на захід Візантії відбувався одночасно з оновленням життя середньовічної Європи. Латиняни кинулися на Схід, спочатку як паломники, потім як купці і хрестоносці. Їх військова та економічна експансія, не припинялася з кінця 11 ст., посилювала духовне відчуження, наростаюче у відносинах між східними і західними християнами. Його симптомом стала Велика схизма 1054, знаменувала собою остаточне розбіжність східної і західної богословських традицій і призвела до відособлення християнських конфесій. Хрестові походи і встановлення латинських східних патріархатів ще більше сприяли напруженості відносин між Заходом і Візантією. Захоплення Константинополя хрестоносцями в 1204 і наступний розділ імперії підвів риску під тисячолітнім існуванням Візантії як великої світової держави.
Пізньовізантійський період
Після 1204 на територіях, що входили колись в межі Візантії, утворилися кілька держав, латинських і грецьких. Найбільш значним серед грецьких була малоазійська Нікейська імперія, чиї правителі очолили боротьбу за відтворення Візантії. Із закінченням «нікейського вигнання» і поверненням імперії до Константинополя (1261) починається останній період існування Візантії, званий по імені правлячої династії палеологовский (1261-1453). Її економічна і військова неміч в ці роки компенсуються зростанням духовного авторитету предстоятеля Константинопольської кафедри в межах православного світу, загальним пожвавленням чернечого життя, викликаному поширенням вчення ісихастів. Церковні реформи кінця 14 ст. уніфікували письмову традицію і літургійну практику і розповсюдили її в усіх областях Візантійської Співдружності. Мистецтва і вченість при імператорському дворі переживають блискучий розквіт (так званої палеологовский ренесанс).
З початку 14 ст. турки-османи відняли у Візантії Малу Азію, а з середини того ж століття приступили до захоплення її володінь на Балканах. Особливе значення для політичного виживання імперії Палеологів були відносини з Заходом і неминуча унія церков як гарантія допомоги проти іновірних загарбників. Церковна єдність формально було відновлено на Ферраро-Флорентійському соборі 1438-39, однак воно ніяк не позначилося на долі Візантії; більшість населення православного світу не прийняло запізнілою унії, вважаючи її зрадою істинної віри. Константинополь - все, що залишилося в 15 ст. від колись великої імперії, - був наданий самому собі, і 29 травня 1453 упав під натиском турків-османів. З його падінням впала тисячолітня твердиня східного християнства і завершилася історія держави, заснованої Августом в I ст. до н.е.
Наступні (16-17) століття нерідко виділяють в так званий поствізантійського період, коли йшло поступове згасання і консервація типологічних особливостей візантійської культури, чиїм оплотом стали монастирі Афона.
Casinos Near Casino, Harrisburg, PA - MapYRO
ВідповістиВидалитиSearch 목포 출장샵 for Casinos Near Casino, Harrisburg, PA in Harrisburg. 울산광역 출장안마 Use our map to easily 통영 출장안마 see all 영천 출장마사지 casinos and their location. 강원도 출장샵